Telius vill ge alla sina kunder bäst service. För att ge våra kunder trygghet har vi utarbetat dessa köpvillkor. När du köper en vara hos oss godtar du samtidigt köpevillkoren.
- Generellt
Avtalen
Avtalen är bindande vid köp av varor på Telius.se, för kunder och Telius Retail Sweden AB, inklusive Teliuss franchisetagare och gäller från att din beställning är mottagen, om det inte finns fel i produktinformationen, priser, bilder, eller i din beställning, och kunden insåg, eller borde ha insett, att det förelåg ett sådant fel.
Om våra priser och vårt sortiment
Alla priser som är uppgivna i nätbutiken är inklusive moms. Vid nätköp visas den totala kostnaden inklusive leveranskostnader innan beställningen är genomförd.
Orderbekräftelse
När vi har mottagit din beställning, bekräftas denna genom att vi skickar ut en orderbekräftelse. Vi uppmanar våra kunder att kontrollera att orderbekräftelsen stämmer överens med beställningen.
Annullering av order
Vid misstanke om vidareförsäljning förbehåller sig Telius rätten att annullera order och debitera eventuella kostnader detta medför. Misstanke kan t.ex. uppstå vid beställningar av stor kvantitet, flera order av samma produkt eller om beställaren har anknytning till ett företag vars ändamål är att bedriva handel med hårdvara i form av konsumentelektronik. Orättfärdig vidareförsäljning av varor levererade av Telius utgör en kränkning av producentens immateriella rättigheter.
Vid bekräftad misstanke om vidareförsäljning, förbehåller sig TELIUS rätten att efterdebitera produkterna enligt tillverkarens gällande riktpriser även kallat RRP.
Du måste ha fyllt 18 år eller ha tillstånd av en förmyndare för att handla på Telius.se.
- Personupplysningar och cookies
När du handlar på Telius.se behöver vi ditt samtycke för att behandla dina personuppgifter. När du accepterar våra köpvillkor vid beställning, ger du samtidigt ditt samtycke till att vi kan förvara och behandla dina personupplysningar. Vi lämnar inte ut dina personuppgifter till tredjepart.
- Namn & Adress (Vi behöver din information för att kunna uppfylla våra skyldigheter och leverera beställningen till dig.)
- E-postadress och Telefonnummer (E-postadress och telefonnummer används för att skicka varningar och information om din leverans.)
- Personnummer (vid hantering av Klarna betalningar)
Du kan läsa mer om vår behandling av personlig information i vår integritetspolicy. Genom att acceptera våra köpevillkor vid beställning, godkänner du att vi kan lagra och behandla din personliga information.
Användning av cookies
När du besöker Telius.se lagras det session cookies. Cookies är små informationskapslar som lagras på din dator när du besöker vår hemsida. Vi vet då vem du är, om du handlar och hur länge ditt besök varar.
- Frakt- och leveransvillkor
Leverans av varor
Handlar du på nätet kan du välja mellan flera leveransalternativ. Var du bor och vilka produkter du handlar avgör vilka alternativ som är möjliga. Priserna för de olika tjänsterna ser du i kundvagnen när du ska välja vilket leveransalternativ du önskar.
Beställningar som innehåller varor som finns på lager i kombination med varor med förväntat leveransdatum skickas när hela beställningen kan skickas samlat.
Leveransmetoder
Om du inte är hemma vid avtalad leveranstid så fraktas varan till transportörens lager. Vi uppmärksammar på att det kan tillföras kostnader i samband med lagring av produkten och ny leverans. Sådana kostnader täcks inte av Telius.
Leveranstid
Vi leverar normalt inom 2-5 arbetsdagar från att betalningen är genomförd.
Leveransstatus
Genom att besöka Telius.se, kan du spåra din order. Genom att klicka på länken ”Spåra min beställning” ser du vilken status din beställning har och var paketet befinner sig. Observera att det kan upp till 24 timmar efter det att varan lämnat vårt lager och du har fått en leveransbekräftelse, innan du kan börja spåra din order.
Ej upphämtade varor
När du inte hämtar ut en obetald vara kan Telius kräva en avgift. Avgiften består av fraktkostnader tur/retur, samt en rimlig avgift motsvarade de faktiska utgifter som Telius har åtagit i samband med beställningen, inklusive kostnader anknutna till hantering och förvaring.
Transportskador
Om du upptäcker någon form av skada på varan vid mottagning ska du:
- Anmärka skadan på chaufförens handterminal/fraktbrev
- Dokumentera med foto (emballage och produkt)
- Kontakta kundservice så fort som möjligt.
Eventuella skador som upptäcks när du packar upp varan ska anmälas till kundservice inom 3 arbetsdagar från mottagande. Som skada räknas både synliga och dolda skador, vilket innebär att du behöver avemballera (ta ur produkten ur dess förpackning) och inspektera godset noggrant. Tänk på att behålla allt emballage (produktens förpackning) vid transportskada. Detta för att transportören skall kunna besiktiga godset inklusive emballage.
- Ånger- och reklamationsrätt
Retur av varor
Du som kund är ansvarig för produkten under transporten tillbaka till oss. Varan ska packas ordentligt. Det är önskvärt att varan returneras i originalförpackning och ursprungligt transportemballage.
Varan ska vara komplett. Det innebär att alla tillbehör, så som fjärrkontroll, bruksanvisning och batterier ska vara med. Om returen inte är komplett så debiterar Telius för inköpspriset för delar som saknas.
Ångerrätt
Vid köp av varor kan du som kund ångra köpet med hänvisning till distansköplagen. Det innebär att du utan grund kan ångra köpet i upp till 14 dagar efter att du tagit emot varan.
Som kund kan du emellertid bli ansvarig för varans reducerade värde om du använt produkten i sådan grad att det övergår det som är nödvändigt och försvarligt. Värdeminskningen består typiskt av reparationskostnader till följd av konsumentens hantering av varan utöver det som är nödvändigt.
Efter att du registrerat din retur har du 14 dagar på dig att skicka tillbaka produkten till oss.
Eventuella tjänster, såsom leverans, inbärning, installation och uppackning som beställts i samband med köpet återbetalas ej.
- Reklamation och service
Om du är i behov av service eller support rekommenderar vi att du först tar direkt kontakt med leverantör för vägledning.
När det gäller stora vitvaror utför de flesta av våra leverantörer hemservice. Ta kontakt med leverantören för att avtala dag och tid. Ha kvitto (kvittot finner du som bifogad fil i mejlet med din leveransinformation) och serienummer redo när du tar kontakt.
Garanti
Garanti och reklamationsrätt täcker fel som konsumenten själv inte står ansvarig för (fabrikationsfel).
Garantier ger rättigheter utöver de rättigheterna som du som kund har enligt lagar och varierar i innehåll och omfattning. En garanti som sätter en kortare frist än konsumentköplagens reklamationsfrist, är inte i strid med lagen om den i denna period ger dig bättre rättigheter än det som lagen gör. Garantin kan till exempel omfatta några produktfel oavsett om det är på grund av oriktig eller onormalt mycket användning från din sida, eller vid att riskens övergång från säljare till konsument förlängs utöver det som framgår av gällande lagstiftning. Garantier gäller som regel för en tidsbegränsad period. Ta därför alltid vara på ditt kvitto. Kvittot finner du som bifogad fil i mejlet med din leveransinformation.
Säkerhetskopia
Om du har personlig data som till exempel dokument, kontakter, bilder, musik eller ringtoner och spel som är lagrade på produkten, bör du ta en säkerhetskopia av dessa innan du levererar varan för reparation. Du riskerar att all data på enheten försvinner vid en reparation. Om du inte tar säkerhetskopia av betalbara tjänster så riskerar du att behöva köpa dessa på nytt.
Tillbehör
Kom ihåg att själv avlägsna tillbehör som inte är nödvändigt för att diagnostisera fel när produkten skickas till service. Det kan vara en PC-väska, SIM kort, handsfree, laddare och liknande. Batteri måste alltid följa med mobiltelefonen till verkstaden.
Lösenord
Produkter som är skyddade av lösenord eller pin-koder kan bara repareras om du avaktiverar lösenord eller pin-kod innan du levererar den för reparation.
Programvarufel och återställning
En del fel och brister kan skyllas på användning av ej originalprogramvaror som inte är godkända för användning på enheten. Där kan också förekomma virus som kan förorsaka fel och brister. Telius tar inte ansvar för fel och brister som uppstått i följd av ej original- eller ej godkända programvaror och virus. Om du misstänker programvarufel eller virus så rekommenderar vi att enheten återställs till fabriksinställningar, eller att du gör en total återställning (recovery) av enheten innan den eventuellt levereras till service.